Spørsmål og svar

Hva er en SafeSpot?

SafeSpot er en digital løsning for å registrere dine besøkende på en trygg og enkel måte. SafeSpot brukes allerede av bedrifter og organisasjoner i alle sjangre. En SafeSpot kan opprettes overalt der det ferdes mennesker. Derfor har vi kunder i både offentlig og privat sektor. Arbeidsplasser, skoler, institusjoner, restauranter og reiseselskaper er eksempler på hvor det kan opprettes SafeSpots.

Formålet med SafeSpot er å forhindre spredning av Covid-19. Dette ved at vi hjelper kommunene med smittesporing og varsling.

Hvordan fungerer det?

Hver SafeSpot har en unik kode og QR-kode. Du kan registrere deg på en SafeSpot på en av følgende måter: Gå til www.registersafespot.com og sett inn den unike koden. Følg instuksjonene på nettsiden for å registrere deg. Skann QR-koden og følg instruksjonene.

Hvem kan registrere seg på en SafeSpot?

Alle kan registrere seg på en SafeSpot.

Hvor lenge lagres dataene mine?

Dine personopplysninger vil bli lagret i 14 dager fra det tidspunktet du registrerer deg. Etter 14 dager slettes dataene dine automatisk. Hvis du bestemmer deg for å opprette en konto, lagres dataene dine i opptil seks måneder etter siste innlogging. For mer informasjon, se termkoblingen nederst på denne siden.

Hvem har utviklet SafeSpot?

Denne tjenesten er utviklet og drevet av ME Data AS. Vi holder til i Trondheim, Norge.

Firmaet er registrert i Brønnøysundregistrene med organsisasjonsnummer: 922 14 2009.

Hvordan kommer jeg i gang?

SafeSpot er satt opp på ca. 2 minutter, og du vil umiddelbart kunne registrere dine besøkende digitalt.

Slik går du frem:

1. Registrer bedriften din ved å klikke på «kom i gang» knappen på forsiden av vår nettside Safespot.no

2. Gå gjennom stegene «registrer selskapsinformasjon», «Opprett selskapsbruker» og verifiser konto og logg inn. 

3. Velg så ditt foretrukne abonnement. 

4. For å opprette en SafeSpot trykker du på «kom i gang» knappen.

5. Din SafeSpot er opprettet og klar til bruk.

Se vår «komme i gang» guide for mer informasjon.

Her kan du også se en video av hvordan du registrerer din bedrift og hvordan du oppretter en SafeSpot: 

Registrere bedrift
Opprette SafeSpot

Hva om en bekreftet sak oppstår?

Selskapet vil i de fleste tilfeller bli kontaktet direkte av eller komme i kontakt med de lokale helsemyndighetene. Basert på en forespørsel fra helsemyndighetene kan SafeSpot gi personlig informasjon fra SafeSpot-registreringene for å støtte kontaktsporing. Dette vil bare skje hvis et bekreftet tilfelle av infeksjon kan spores til et gitt sted og tid hvor du har registrert deg. Helsemyndighetene er ansvarlig for å vurdere og kontakte potensielle ofre. De vil kontakte deg via informasjonen du oppga da du registrerte deg. I noen tilfeller kan helsemyndighetene også be selskapet om å informere besøkende innen en viss tid.

Kan jeg opprette flere SafeSpots på én bedriftsbruker?

Ja. Når du har registrert bedriften din kan du opprette så mange SafeSpot’ du ønsker.

Kan det være mer enn én bruker koblet til en bedriftskonto?

Det er bare én administrasjonsbruker for hver konto. Hvis du vil endre dette, kan du kontakte oss direkte på: contact@registersafespot.com. Vi jobber med en ny funksjon som muliggjør flere brukere og bedre brukeradministrasjon.

Hva skal vi gjøre hvis vi blir varslet om en bekreftet sak?

Alle varsler anbefales å sjekkes ut for å få de bekreftet hos de lokale helsemyndighetene. Hvis det oppstår et smittetilfelle, kan du som har bedrift bli bedt om å levere lister over registranter innen en gitt tidsperiode. I så fall er prosedyren følgende:

1. Videresende forespørsel direkte til oss på kontakt@safespot.no eller be kommunen sende informasjon om dato, tid og sted. Ring oss gjerne direkte for å varsle for å sikre rask prosessering.

2. Vi henter ut listene og deler en tidsbegrenset og passordbeskyttet fil til gitte personer hos kommunen

Normal responstid:

Hverdager 8 – 16: lister utlevert i løpet av 5-10 min fra henvendelsen er gitt og senest innen 30min

Utenfor normal arbeidstid og helger: innen 1-2 timer.

Din bedrift kan også bli bedt om å varsle besøkende innen en gitt tidsramme. Da kan du bruke den oppgitte kontaktinformasjonen fra administrasjonsområdet til å gjøre det. Husk å ikke avsløre noen personlige opplysninger.

Hvordan blir registrerte brukere varslet ved smitte?

Du vil normalt bli kontaktet av helsemyndighetene hvis det oppstår en sak og du blir vurdert som potensielt berørt. De vil kontakte deg ved hjelp av kontaktinformasjonen du oppga.

Hvordan fungerer abonnementet og er det noen bindingstid?

Det er ikke noen bindingstid på abonnementet, men disse vilkårene gjelder:

Kort

Faktura

Kan dere lage informasjonsplakater og klistremerker?

Informasjonsplakater og klistremerker kan kjøpes i nettbutikken vår under «bestill materiale». Alle plakater og klistremerker er spesialtilpasset slik at bedriftens navn og QR kode stemmer. 

Vi sender ut disse til alle som bestiller. 

Kan man dele inn en SafeSpot i rom og avdeling etc?

Med SafeSpot kan du velge å dele inn en SafeSpot i flere kategorier som besøkende må spesifisere. Kategoriene du kan velge mellom er bord, rom, plass, avdeling og enhet. 

Med denne funksjonen kan du for eksempel spesifisere bordnummer i restauranten eller på kafeen, møterom «Munkholmen» eller «301» , eller avdeling «loungen i lobbyen».

Du kan velge om dette skal være obligatorisk for besøkende å spesifisere eller ikke. 

På denne måten kan man enklere spore nærkontakter om et smittetilfelle skulle oppstå. 

Er dette en app?

SafeSpot er ikke en app. Det eneste man trenger å gjøre for å registrere seg på en Safespot er å scanne qr koden. Ved å scanne qr koden blir man videresendt til nettsiden hvor man fyller ut personinfo. Hele registreringen tar 2 minutter. 

Hvor mange SafeSpot´må vi ha?

Du kan selv velge hvor mange SafeSpots du ønsker å opprette. Du kan for eksempel ha en hoved SafeSpot som du deler inn i flere Subspots som er for eksempel ulike bord, ulike møterom, ulike soner/avdelinger i lokalet. Hvis du har to forskjellig lokaler kan du opprette to hoved SafeSpoter til hvert lokale. 

Hvordan får vi scannet?

Da bruker du kamera på smarttelefonen din. Hold kameraet foran QR koden til SafeSpoten slik at du får med hele koden i «bildet». Etterhvert vil det komme opp en link øverst på skjermen som man kan trykke på. 

Hvem har tilgang til listene?

Bedriften har til enhver tid oversikt over alle registreringer de siste 14 dagene før de automatisk vil fjernes fra listen’

Dersom det oppstår ett smittetilfelle vil listene kunne utleveres av SafeSpot på bakgrunn av en direkte forespørsel fra smittevernkontoret i aktuell kommune.

Hvordan kan de ansatte hjelpe besøkende å registrere seg?

Admin for SafeSpoten kan registrere besøkende manuelt i portalen. Dette gjelder hvis besøkende ikke har smarttelefon eller har med seg telefonen også. 

Hvordan logger jeg inn?

Du logger inn ved å gå til www.safespot.no og trykker på «logg inn» knappen i menyen øverst til høyre på siden.